vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

Babetta-Mustang kávégép

Babetta-Mustang kávégép

Újabb (alatTOMOS) fordulat

2020. augusztus 21. - vermes tibi

Eddig nem volt igazán komoly elképzelésem arról, hogy mi is lesz ennek a motornak a sorsa.

Úgy kezdődött a motor története, hogy szükségem volt egy jó állapotú Babetta hátsó kerékre a Verhovettához, sokáig kerestem, de nem találtam. Aztán megláttam a hirdetést, hogy árulnak egy nagyjából hiánytalan Babettát, egyedül a gyújtás hiányzott róla, meg a blokkja darabokban volt (szétrágta a főtengely az alsó tűgörgőket), mindössze 13ezer forintért.

(Majd megpróbálom megkeresni a hirdetés képeit)

Megvettem, a kereke ment a Verhovettába, a többi része meg arra volt jó, hogy erre a motorra (az összes többi motoromtól eltérően) felülhettek az akkor még csak 5 éves lányaim. Ezért kezdtem el úgy nevezni, hogy "a lányok motorja".

A blokkját felújítottam, kapott új főtengelyt meg 210-es hengert. Kicsit sokat kellett vele küszködni, de végül jó lett; jelenleg ez a motor van beszerelve a Verhovettába.

Aztán sokat gondolkodtam azon, hogy hogyan kellene talpra állítani ezt a motort. Jawa Mustang alkatrészek használatával egy cafe racert akartam csinálni belőle. De nem igazán elégített ki ez az ötlet, részben azért, mert ezzel a recepttel már készítettem egy motort, a Verhovetta esetén is ugyanez volt az ötlet, csak ott Verhovina alkatrészeket használtam Mustang helyett. Másrészt azért sem volt ez igazán jó ötlet, mert egy egysebességes Babetta (legyen az bármivé is átalakítva) túl lassú ahhoz, hogy közlekedésre alkalmas jármű legyen - a Verhovettának is ez az egyetlen nagy hibája. Mindezek ellenére hozzákezdtem az átépítéshez - de nem nagyon haladtam vele, éppen azért, mert nem voltam teljesen megelégedve az ötlettel.

Ezután mindenféle merész dolgokat találtam ki, pl. hogy építeni kellene belőle egy valódi hibrid járművet. Ez az ötlet egyébként nagyon jó, erről meg vagyok győződve, csak egyetlen dolog hiányzik hozzá: a pénz. Az összes eddigi motoromra összesen nem költöttem annyi pénzt, mint amennyit erre kellene.

Aztán, ettől a motortól függetlenül, egy másik projekten kezdtem törni a fejem, ami kiküszöbölné az "egysebességes Babetta blokk" hátrányait: egy 210-es, vagyis kétsebességes Babetta beszerzését terveztem, s azt, hogy a Jawa Mustang alkatrészeket erről a motorról arra pakolom át. Annyi rizikó van ebben a projektben, hogy a kétsebességes Babetta blokk váltója hírhedten megbízhatatlan, s az utángyártott alkatrészek szinte mind használhatatlanok ennél a típusnál. Vagyis olyan motort kell beszerezni, aminek jó a váltója. De ilyen 210-es Babettát nem nagyon árulnak - ha mégis, akkor jellemzően a Dunántúlon, és jóval drágábban (100ezer körül), mint amennyit rá tudnék/mernék/akarnék szánni. Szóval ez a projekt megfelelő alapanyag hiányában nem indult meg.

Szokásommá vált, hogy olvasgatom a kismotoros apróhirdetéseket. Így került hozzám a Kárpáti is; nem kerestem konkrétan semmit, csak belebotlottam a hirdetésbe, aztán elfajult a dolog. A Tomos motorokra néha rá szoktam keresni, de évek óta mindig ugyanazt látom: csak nyugat magyarországon árulnak ilyesmit, szép és használható állapotút ritkán és nagyon drágán, alkatrésznek valót ("csak egybe eladó!") inkább többé mint kevésbé hiányosat általában lehet találni, de nem túl baráti áron, elautózni az ilyen lutri állapotúakért meg nem érné meg.

Nemrég találtam egy hirdetést: Tomos A35-ös kismotor főbb alkatrészeit árulták, s hajlandóak voltak postán is küldeni. Az árak nem voltak kifejezetten alacsonyak, de reálisak voltak, közelítettek az általam elképzelthez, így aztán megköttetett az üzlet: vettem egy Tomos blokkot, két kereket meg egy első villát.

A Tomos kismotorok nálunk nincsenek igazán elterjedve, pedig egykori KGST országban, Jugoszláviában gyártották őket. A gyár még ma is működik, most már Szlovéniában van.  Ha megnézzük a (főleg tengerentúli) mopedes szubkultúrát, akkor azt látjuk (pl. itt: http://garage.1977mopeds.com/), hogy a legnagyobb kultusza a Puch mopedeknek van, s szorosan őket követi a Tomos, s utánuk jönnek a Piaggio, Motobecane, stb. A Puchoknál főleg az egysebességes E 50-es blokk a népszerű, eredeti alkatrészeket a mai napig gyártanak hozzá, s nagy választéka van a tuning cuccoknak is. A Tomos blokkja sok évtized óta lényegében ugyanolyan: automata kétsebességes, két külön röpsúlyrendszerrel mindkét sebességfokozathoz. Gyártják pedálos, berúgós és önindítós kivitelben is. Alkatrészellátásáról ugyanazt lehet elmondani, mint a Puchról. A Tomos hengerek öntöttvasból vannak és az újabb típusok már gyárilag membránvezéreltek.

Szóval, van már két sebességes automata blokkom - nem Babetta, de ez csak jó, mert a Babettáéval szemben a Tomos váltója megbízható szerkezet. De nem csak a blokkot vettem meg; a blokkhoz kell egy saját hátsókerék is, egészen kicsi hátsó lánckerékkel. Meg akkor már egy első kerék is kellett, hogy párban legyen. Nagy előnye ezeknek a kerekeknek, hogy alumíniumból vannak, így aztán tökéletesen nyolcas- és ütésbiztosak - ami a Babetta kerekeiről nem volt elmondható. Az első villa meg azért kellett, mert a Babettáét 35km/h sebességhez tervezték, s ezt is csak alig bírja.

Szóval, ez az újabb fordulat lényege: a 206-os Babettára ráaggatok egy csomó Mustang alkatrészt, a blokkot és a futóművet kicserélem a Tomoséra.

Annyiban más lesz ez az átalakítás, mint a Verhovetta volt, hogy ott mindent visszaalakíthatóan oldottam meg, de itt ez nem lehetséges: túl sokféle és túl különböző alkatrészeket akarok összeépíteni, muszáj lesz belevágni meg hegeszteni itt-ott.

Na, de nagyon sokat szövegeltem már - jöjjenek a képek.

dscn3877.JPG

dscn3879.JPG

dscn3882.JPG

dscn3881.JPG

dscn3889.JPG

dscn3893.JPG

dscn3898.JPG

dscn3900.JPG

dscn3904.JPG

dscn3905.JPG

dscn3906.JPG

dscn3923.JPG

dscn3941.JPG

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesbabetta.blog.hu/api/trackback/id/tr7316172164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása