Mivel nem nagyon volt más választásom, rendeltem néhány alkatrészt a blokkhoz, a holland Tomoshop.nl oldalról. Nem olcsó, bár nem is eszméletlenül drága a bolt - de hát egyáltalán örülni kell, hogy egyáltalán lehet kapni cuccot Tomoshoz. 2019 elején ugyanis csődbe ment a (már egy ideje egyébként is haldokló) Tomos gyár. Vettem egy új főtengelyt, egy új henger szettet meg egy kormányt. Kedden rendeltem, péntekre itt is volt a cucc - ezt a gyorsaságot a magyar webshopok sem mindig tudják tartani.
A blokkot széthúztam, a csapágyakat és szimeringeket cseréltem, beszereltem az új főtengelyt, felraktam az új hengert, mindezt probléma nélkül - Rigánál vagy más szocialista kismotornál mindig előjön valami gubanc, de itt nem volt ilyesmi.
Mint a múltkor is írtam, a karburátort át kell tenni a jobb oldalra, mivelhogy a bal oldalon vagy útban van a berúgó karnak, vagy meg kell dönteni, hogy elférjen alatta a berúgó kar, de a döntögetést meg nem szeretik a karburátorok. Szóval új szívócsonkot csináltam. S ha már úgyis újat kell készíteni, gondoltam, alakítsuk úgy, hogy a Jawa Mustang karburátorhoz illeszkedjen, hiszen az eredeti tervben is a Mustang karburátor szerepelt.
El is készült a jobbos szívócsonk (de nem vagyok jó blogger, ezért a készítés folyamatát nem fényképeztem végig), felszereltem a Mustang porlasztót, s úgy tűnik, jó is lesz. Jól megy vele a motor, talán mintha kicsit több lenne a füst, mint az ideális, de ennek két oka is lehet, egyrészt, hogy 25-ös keverék van a tankban, mert a többi kismotorhoz így kevertem be a kannában, amiből ide is töltöttem, holott a Tomos blokknak 40-es kellene, másrészt kicsit sok benzint kap a motor, de ez most nem baj, mint ahogy az olajosabb keverék sem - bejáratáskor jól jön a sok benzin és sok olaj.
Ugyanakkor a motor csörgése nem szűnt meg teljesen. De most már nem zavar, hiszen tudom, hogy minden új a motorban, a csörgés a membrántól származhat (ami egyébként szintén új).
A kormányt is lecseréltem, mert nem voltam teljesen megelégedve az előzővel: M alakú volt ugyan, ahogy szerettem volna, de nem volt teljesen lapos, hanem volt egy kis térbeli hajlása, emiatt túl magas volt (s ha megfordítottam volna, túl alacsony. A Tomoshopból rendelt kormány pont olyan, amilyet szerettem volna.
Üzemképes lett tehát a motor. Mivel új a henger, nem nagyon pörgettem, kb. 50-ig gyorsítottam, de a jelek szerint gond nélkül tudja a 60-at. Szépen vált, jól húz.
Apró, főleg esztétikai igazítanivalók vannak hátra. A blokk mellől a Babetta takarólemez most a jobb oldalról hiányzik. Mivel ide átkerült a karburátor, most ezt a lemezt kellene szétvagdalni, de mióta tudom, hogy ezek a lemezek aranyat érnek, nem akarom tönkretenni őket. Sőt. Azt tervezem, hogy a másik motorról levéve az eredeti állapotú leezeket mintát veszek róluk és üvegszálas műgyantából legyártok párat. Ezt azután úgy vagdalom meg úgy alakítgatom, ahogy nekem tetszik. S utolsó lépésként újra fogom festeni a motort. Megérdemel egy szép fényezést a tank, kijavítgatva a kisebb horpadásokat is, aztán egy JAWA matrica a tankra s nem csak nagyon jó, de nagyon szép kis motorka is lesz belőle.