A hibrid Mustang nagy lépés lenne a környezettudatosság irányába, hiszen benzint csak a "kettes" sebességfokozatban használna, nagyobb áttétel mellett. Károsanyag-kibocsátás csak 25-30 km/h sebesség fölött lenne (ha eltekintünk az alapjáraton pöfögő kismotor füstjétől), s ha feltételezzük, hogy az elektromos energia "zöld". Hogy mennyire zöld ez a villamos energia, az sajnos nem tőlünk függ - de ilyen legalább van, létezik, míg "zöld" benzin nincs.
S ha már a környezettudatosság irányába gondolkodunk tovább...
A különböző energiaforrásoknak más-más hátrányai vannak. Az elektromos energia nagyon nagy hátránya, hogy alig-alig tárolható. A benzinben jól tárolódik az energia, de mozgási energiává csak nagyon kis mértékben alakítható át - a benzinmotor az elfüstölt energiának kb. 20%-át továbbítja a kerekekhez, a többit hanggá, hővé alakítja. (A legjobban tárolható és jó hatásfokkal hasznosítható a nukleáris energia - de egy atom-babettába nem vágnék bele.)
Azon kezdtem gondolkodni, hogy a fölöslegesen hővé alakuló energiát hogyan lehetne hasznosítani.
Van két olyan megoldás is, amivel a (bármilyen forrásból származó) hőenergiát mozgási energiává lehet alakítani (illetve biztosan több is van, de nekem kapásból kettő jutott az eszembe):
A Stirling motor és a gőzgép.
Kérdés persze, hogy mire használható ez a mozgási energia. Mivel nehézkes és alig-alig szabályozható, a motor kerekeinek meghajtásához biztosan nem lehet felhasználni. De elektromos áram előállítására és az akkuk töltésére talán igen.
Persze, jobb lenne, ha a hőenergiát nem mozgási energiává kellene alakítani, hanem közvetlenül elektromos energiává, de ilyen (működőképes) technológiát nem ismerek. Persze én nem vagyok mérnök, én pék vagyok.
A Stirling motor kevésbé ígéretes, mivel egyrészt nem tudom, mennyire terhelhető ez a rendszer, magyarán mekkora generátort volna képes meghajtani egy olyan Srirling motor, ami a benzinmotor által termelt hővel táplálunk - másrészt a benzinmotort le kell hűteni a normál üzemhez, a Stirling viszont nem hűti, csak raktározza a hőenergiát.
A gőzgép viszont furcsa módon pont passzolni látszik: vizet kell felmelegíteni ahhoz, hogy működjön - márpedig a vízhűtéses benzinmotorok épp ezt csinálják.
Hangsúlyozom, hogy mindez csak elméleti ötletelés. Természetesen nem fogom megépíteni ezeket az ötleteket, mivel sem tudásom, sem felszerelésem, sem pénzem nincs hozzá.
De elméletileg nem lehetetlen: a benzinmotor hűtésrendszerét össze lehetne építeni egy gőzgéppel. S a gőzgép által termelt mozgási energiát villamos energiává lehetne alakítani, amit az akkukban tárolhatnánk, hogy mozgási energiává alakíthassuk.
Kérdés, hogy mi értelme volna az egésznek. A gőzgép hatásfoka kb. 20%, a generátoré kb. 70%, a villanymotoré is kb. 70%, s mindezt a benzinmotor elhasznált energiájának 70%-ával tápláljuk. A benzinből felszabaduló 1000 egységnyi energiából ez a rendszer csak 58,8 egységnyit tud eljuttatni a kerekekhez.
Ez nevetségesen kevésnek tűnik.
Csakhogy! Mivel a benzinmotor hatásfoka kb. 20%, a befektetett 1000 egységnyi energiából eleve csak 200-at juttat el a kerekekhez. A többi pocsékba megy. A gőzgépes rendszer csak a kárbaveszett energiából gazdálkodik s megment belőle kb. 50 egységnyit (számoljunk csak ennyit, a többi 8,8 itt-ott, pl. súrlódásoknál elveszett) - az eredmény tehát az, hogy nem 200 hanem 250 egységnyi energia hasznosul.
Öt százaléknyi hatásfok növelés olyankor, amikor a hatásfok eleve csak 20%, az már nem is olyan rossz.
Simán benzines járművek nemigen tudnának mit kezdeni a termelt villamos energiával, de hibrid járművek igen - ha hibrid üzemmódban használják őket, s a villanyos rendszer nem csak a zöld rendszám miatti előnyök miatt (pl. ingyenes parkolás) van az autóban.
Szóval, ha már hibrid, legyen igazán hibrid, hogy valami értelme is legyen. Ha hirtelen akadna egy bőkezű támogatóm, építenék egy elektromos, benzines, gőzhajtású Babetta-Mustang cafe racert!
update:
Kicsit utánaolvastam ennek a gőzös dolognak. Ha már a gőzt karjuk hasznosítani, akkor célszerűbb gőzturbinát használni mint gőzgépet, mivel előbbinek többszöröse a hatásfoka az utóbbinak.
A baj viszont mindkettővel ugyanaz: több száz fokos gőz kell hozzá, márpedig a benzinmotor épp csak gőzzé alakítani tudná a vizet.