vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

Babetta-Mustang kávégép

Babetta-Mustang kávégép

További küszködés

2017. november 17. - vermes tibi

Röviden összegezve az eddigieket: felújítottam egy 207-es blokkot, új főtengelyt szereltem be. A főtengelyen csúszkált a csapágy, megoldottam. Felfúrattam egy hengert (210-esét), összeszereltem, de az új dugattyú nem jött ki a henger pereméig, majdnem két milliméterrel rövidebb a kelleténél. Venni akartam másik dugattyút, de az is csak pár tizeddel volt nagyobb. A henger talpából levágtam 2 mm-t, így már kiért a peremig a dugattyú.

dscn1325.JPG

Összeszereltem. A vadonatúj alkatrészekből álló blokk úgy csörgött, mintha egy agyonhajtott, döglődő motor lenne. Tapasztaltam már ilyet: amikor a Verhovettát felújítottam, frissen összerakva annak is olyan hangja volt, mint egy kereplőnek. A gyűrűk kotyogtak annyira a szép-új dugattyúban, hogy szemmel is simán látni lehetett. Akkor úgy oldódott meg a dolog, hogy új dugattyút és új gyűrűket vettem a másik új helyett.

Azt gondoltam, itt is ezzel fog megoldódni a probléma. A Verhovettánál Berta dugattyú vált be - ennél a blokknál eleve Berta dugattyút akartam használni, de itt nem jött be (gyűrűcsörgés és hiányzó 2 mm). Rendeltem a neten másikat. Önmagában egy dugattyút nem érte volna meg rendelni, de a Rigához egyébként is venni akartam pár dolgot. Megjött a dugattyú, Ambika - és láss csodát, "eredeti" méretű volt, tehát nem hiányzott belőle az a bizonyos 2 mm.

dscn1349.JPG

Vastag alátétet tettem a henger alá, a dugattyú peremét meg körbereszeltem, hogy ne verődjön bele a hengerfejbe. Összeraktam - és ugyanúgy csörgött, mint a Berta, talán még jobban.

Elmentem a motoros boltba, s megvettem azt a dugattyút, amit korábban ott hagytam, mert ugyanolyan rövid volt, mint az első. Ez is Berta. Összeraktam, ez is csörgött, egyértelműen a gyűrűk.

Ekkor jutottam el az "elegem van" állapothoz. Minden létező utángyártott alkatrész szar, nem illeszkednek egymáshoz. Szarból nem lehet várat építeni. Ennek így semmi értelme. 

Aztán mégiscsak tovább küszködtem. A probléma az, hogy a gyűrű ficeg a hornyában. A gyűrűt nem lehet vastagabbá tenni - de a hornyot talán lehet szűkíteni. Legalább néhány ponton.

Ahogy a főtengelyen rögzítettem a csúszkáló csapágyat, azzal a technikával szűkítettem a hornyon is. A dugattyú oldalán, a horony pereménél "bepontoztam" az alumíniumot. A horonyba beraktam előtte egy törött gyűrű darabját, hogy ne lehessen túl szűk a horony.

dscn1369.JPG

dscn1371.JPG

dscn1375.JPG

Összeraktam. Már sokkal jobb hangja volt - de még mindig csörgött. Alaposan végignéztem: nem csak a gyűrűk csörögtek, hanem a tűgörgőnél is ciripelt. A tűgörgő is új volt nagyjából, pár tucat kilométer lehetett benne.

Vettem másik tűgörgőt. Ez olyan apróság, amiről azt sem lehet tudni, hogy milyen gyártmány; a motorosboltban csak egyfélét árulnak, szóval esetleges lesz, ha jobb lesz az új - a különbség a gyártási tűrésen belül fog esni.

Összeraktam az új tűgörgővel. Most már elfogadható mértékben csörgött. Ha első összerakás után csörgött volna így, nem elégedtem volna meg vele, de így, hogy ennyit küszködtem már vele, már belenyugszom.

De sajnos nincs vége a történetnek. A motor tehát beindul - de nem működik rendesen, több hibajelenséget is produkál.

Az alapjáratot nem lehet tökéletesre beállítani. Majdnem jó, de mégsem jó. Felpörgetés után visszaeresztve leesik a fordulatszám. Fals levegőre gyanakodtam, újratömítettem mindent, de még mindig nem tökéletes.

Az indítópofák kitapadnak és nem engednek vissza. Ha a pedált előre forgatom, mozgatom a főtengelyt is. A kuplungot szétszedve azt látom, hogy az indítópofákhoz hozzáér a szegmensdob és beszorítja őket. A szegmensdobnak elvileg nem volna szabad odáig beérni, de (ez a következő hibajelenség) :

A főtengely kúpja nem olyan szögű, mint a szegmensdobé. A szegmensdob eredeti, a főtengely utángyártott - nem kérdés, hogy melyikkel lehet baj. A főtengely vége laposabb szöget zár be s ez két hibát is okoz: bentebb tud csúszni a szegmensdob s nem is fekszik fel a tengelyre, így nem szorul meg rajta. Ez utóbbi úgy tapasztalható, hogy a motor gyorsításkor rángat, mert szakaszosan csúszik meg a dob a tengelyen.

Az indítópofák oldalából lereszeltem, hogy elférjenek a szűkebb helyen. Több lépcsőben reszeltem eddig, még mindig nem értem a végére, mert a legutóbbi próba után is be vannak még tapadva a pofák.

dscn1377.JPG

A három csúszópofa sem muzsikál tökéletesen. Egy szépen felfekszik, egy másikon még csiszolni kell - a harmadikon viszont semmi kopást nem láttam. Észrevettem, hogy van rajta egy sérülés, ami kiáll, s így valószínűleg ez az alkatrész is beszorul, amikor felszerelem a lendkereket. Szétszedtem a kuplungpofákat és azt láttam, hogy a ferodol is szélesebb mint az alumínium öntvény, tehát ezt lereszelve is keskenyíteni lehet a pofán. Üzem közben egyébként nem mutatkozott meg érezhetően, hogy csak két kuplungpofa dolgozik a háromból - de így a pofák oldalra nyomják a kuplungpalástot és a felfogatására plusz nyomást gyakorolnak, koptatják.

dscn1380.JPG

dscn1382.JPG

Próbáltam tehát a helyére reszelni mindent. A próbakörökből az kiderült, hogy az új blokk, a 210-es hengerrel, simábban fut, nem remeg annyira, mint a másik. Erősebb és gyorsabb lett a motor, bár a végsebességet nem tudom, hiszen nem húztam tövig a gázt a frissen összerakott motornál.

Viszont most alkalmatlan a használatra. A kitapadó és ottragadó pofák miatt ha megállok, a motor is leáll. A dob meg-meg csúszik a főtengelyen. Melegen már kevésbé csörög, de nem zajmentesen jár.

Az indítópofáknál ráadásul megjelent némi olaj. Most vagy teljesen kitapadnak a pofák, vagy csúsznak s nem lehet beindítani a motort. Szóval, csak a nyaka nem véres.

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesbabetta.blog.hu/api/trackback/id/tr7813294189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása