vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

Babetta-Mustang kávégép

Babetta-Mustang kávégép

A tervek meg-nem-valósulása

2022. június 25. - vermes tibi

A legutóbbi poszt után lekaptam a hengert, hogy felfúrassam. Keresni kezdtem hozzá a neten 39-es dugattyút - és rá kellett jönnöm, hogy a Tomos nem szoci kismotor.. A Babettához, Simsonhoz, Rigához stb. alapméretestől kezdve 0,25 százados lépcsőnként lehet dugattyút venni, jellemzően 38-astól 41-esig. De a Tomosnál más a helyzet. Az alapméret 38, létezik első és második túlméret, vagyis 38,25 és 38,5mm-es - de ennél nagyobb dugattyú nem létezik. Ha valakinek ennél is kopottabb a motorja (mint pl. nekem), az dobja el a régi hengert és vegyen újat!

Szóval, ez a helyzet. Még nem használhatatlanul kopott a henger, de azért egy fúrás már ráférne - de nincs hozzá dugattyú. Azt is nézegettem, hogy hátha valami más motor dugattyújával helyettesíthető lenne - de nem, ez a dugattyú szinte minden paraméterben más, mint a szoci motoroké.

dscn4840.JPG

Miközben szétszedtem a blokkot, találtam néhány furcsaságot. A hengertalpnál pl. a blokkfeleket elég jól meggyötörték egy korábbi széthúzás során.

dscn4849.JPG

Komolyabb baj, hogy a hajtókar tetejében valamikor elforgott a bronzpersely és az olajozó furat így elzáródott - megszűnt a kenés, kopni kezdett a bronzpersely és a csapszeg, s ez okozza a csörgést. Megjegyzem, alig-alig érzékelhető a kotyogás a felső csapszegnél, ha nem hallanám járó motornál a csörgést, azt mondanám, nem is kotyog. A csapszeget (12mm-es) újra cseréltem, a bronzperselyt nem tudtam megmozdítani (tulajdonképpen: szerencsére), úgyhogy újrafúrtam az olajozó nyílásokat.

dscn4852.JPG

A főtengely csapágyai teljesen jók voltak, ezeket nem cseréltem, csak a főtengely szimeringjeit. Két kisebb csapágy (amik a deknibe mennek) el volt kopva, ezeket kicseréltem.

A tökéletes felújítás persze az lenne, hogy cserélem a főtengelyt és a hengert. Magyarországon egyiket sem kapni, a holland Tomoshop oldalról lehetne rendelni, nem olcsón, de azért nem is eszméletlenül drágán. Egy főtengely kb. 26ezer lenne, de jelenleg nincs, csak tuning változat, kb. 40ezerért. Hengerük van, ez 22ezer körül kezdődik, de ebből is van mindenféle tuning cucc, ezek azért is drágák, mert pl. a 70 köbcentisnél már a hengerfejet is cserélni kell. Tehát ha lenne főtengelyük, postaköltséggel 60ezret kéne rákölteni - ennél olcsóbban nem lehet megúszni. De ez is elég sok, jelenleg legalábbis nem akarok ennyit kiadni, úgyhogy marad a B terv: abból főzünk, ami van. Ez egyébként jelenleg nem olyan istentelen dolog; kicsit csörög ugyan a motor, de attól még megy, és jól is húz - egyedül az alapjáratnál okoz némi gondot: szép alacsony alapjárat nem állítható be, mert hajlamos leállni.

A hengert nézegetve azt figyeltem meg, hogy a kipufogó csatorna a két nyílás között összeszűkül. Maga a persely falán lévő nyílás sem valami hatalmas, de bentebb mintha még szűkebb lenne. Kiköszörültem ezt a részt, hogy szabadon tudjon áramolni a füst. 

dscn4856.JPG

dscn4854.JPG

Összeraktam a blokkot, beszereltem a motorba, próbáltam beüzemelni és kihozni belőle a maximumot. Viszonylag hosszadalmas folyamat lett, csak a lényeget írom le.

Nem működött a motor igazán biztosan. Kiderült, hogy a K60-as karburátor nem szereti, hogy nem tökéletesen függőlegesen áll. Azért lett  kicsit megdöntve előre, hogy minél közelebb kerülhessen a hengerhez s hogy a kiálló légszűrő alatt elférjen a berúgó kar. De az úszó így nem tudta mozgatni rendesen a tűszelepet s a benzinszintnek sem volt jó ez az állapot: vagy túl alacsony volt a szint, vagy olyan magas, hogy túlfolyt, be a beömlő nyílásba.

Úgy szerettem volna, hogy a beömlő csatorna a lehető legrövidebb és legegyenesebb legyen, de erről le kellett mondani, mert a karburátor és a légszűrő "keresztben" nem fért el a berúgó kartól (meg egyébként is nagyon kiállt volna oldalra, ha teljesen vízszintesen helyezem el), így nem volt más hátra, a beömlő csatornát meghosszabbítva fentebb, a tank alá kell elhelyezni a karburátort, vízszintesen, a menetiránynak megfelelően.

dscn4860.JPG

dscn4864.JPG

dscn4862.JPG

Nézzük a jó oldalát: a karburátor most legalább kitölti a tank és a blokk közötti űr nagy részét. A Babetta takarólemez viszont most már teljesen indokolatlanul van összevissza kivagdosva.

(Korábban sajnos nem jutott eszembe, de van egy másik megoldás a karburátor elhelyezésére. Át lehetne tenni a jobb oldalra, a korábbihoz hasonlóan közel a hengerhez, de vízszintesen - ott nem zavarna a berúgó kar. Ez megint kb. egy napos munka lenne, mert teljesen új szívócsonkot kellene csinálni. Ha lesz rá időm, majd megcsinálom. )

A jelenlegi állapot: csörög a motor, de az új csapszegnek köszönhetően nem annyira, mint korábban. Viszonylag magas alapjárat állítható be, de azt többé-kevésbé stabilan tartja. Az új szimeringek és az alaposan átnézett tömítések ennyit segítettek. Nagy gázról visszaengedve még mindig visszaesik a fordulatszám, de már nem annyira, még nem állt le alattam. Röviden: ennél sokkal rosszabb technikai állapotú motorok is járnak az utakon, ez is alkalmas a mindennapi használatra. Az alaposabb felújításig így használom. 

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesbabetta.blog.hu/api/trackback/id/tr6417867145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása