A 207-es Babetta motorja egy erősen fojtott rendszer. A gyári Jikov karburátornak mindössze 9 mm a torokátmérője - még a Rigának is 13 mm-es karburátora van, pedig az sem a féktelen lóerőkről híres. És kimeneti oldalon is feltűnő a fojtás: nem mértem meg, hogy mekkora, de szemmel láthatóan is sokkal kisebb a kipufogó könyök átmérője mint az összes kgstsmkp-jé. Így aztán nem is csoda, hogy még ötezret sem nagyon tud pörögni a motor (a Gilerámnak 12ezernél kezdődik a piros sáv - igaz, ez már más technika, más korosztály).
Az egészséges teljesítmény-növeléshez három dolog kell: 1. megváltoztatni a motor vezérlését (magyarul "felreszelni" a hengert), 2. nagyobb torokátmérőjű karburátor, 3. gyorsabb gázáramlás a kipufogóban.
Az 1. pont részleteibe nem megyek bele, nem is igazán szükséges, hiszen két egyszerű megoldás is van: 210-es (négy felömlős) henger használata, ezt simán fel lehet tenni a 207-es blokkra - s ha van rá pénzünk, rendelhetünk a netről "60-as tuning hengert", ami ugyan nem 60 köbcentis, csak kb, 56, de legalább már négy felömlős és "felreszelt".
A 2. pont terén is ugyan ilyen egyszerűen tudunk némi eredményt elérni: a 210-es Babetta karburátora már 12 mm-es, kívülről ugyan úgy méz ki mint az eredeti 9-es. Fontos, hogy a leömlő csövet is cseréljük nagyobbra, a 210-eshez valóra. Ennek a kanyarulatai nem egyeznek pontosan a 207-esével, szóval a karburátort is fedő műanyag burkolatot majd nem fogjuk tudni feltenni - ebből is a 210-esét kell használni. Persze tovább lehet tuningolni ezt a részt, még nagyobb torokátmérőjű karburátorokkal - ilyesmit én még nem csináltam, de tervezem: a Jawa Mustang karburátorát és "szögletes" leömlőjét akarom majd rápróbálni - majd meglátjuk, hogyan szuperál. De ehhez már kell a...
A 3. pontban említett gyorsabb gázáramlást először is egy vastagabb kipufogókönyökkel kell kezdeni. S mivel a vastagabb csőre nem megy fel a gyári kipufogó dob, ahelyett is másik kell - ha már úgyis tuningolunk, akkor valami fasza, méretezett "rezó". A Babetta love fórumon lehet erről több információt találni.
Én a kipufogó oldali fojtás csökkentését egy másik módszerrel akarom megoldani. A vékony kipufogó könyök csövét nem vastagabbra akarom cserélni - hanem meg akarom duplázni. Két kipufogóval egyrészt dupla olyan gyorsan távoznának a gázok, másrészt a kipufogó gyári méretezése is megmaradna, harmad részt optikai tuningként is funkcionálna: egy cafe racerhez jól illene a dupla kipufogó.
Még nem látom tisztán az átalakítás minden lépését. A henger kipufogó nyílását meg kellene növelni, valószínűleg ovális alakban, mivel a két felfogató csavar miatt a csavarok irányában nem sokat lehet módosítani a nyíláson. Aztán kellene ide egy könyök, ami kb. 10 fokos szögben kettéágazik, s ide kellene felhegeszteni a két (lefűrészelt végű) kipufogó könyököt. Ezt valószínűleg nem tudom én itthon megoldani, mert nincs hozzá normális hegesztőm.
De egyelőre még nagyon messze vagyunk ettől - most épp ott tart a kávégép, hogy darabjaira van szedve s a festésre készítem elő.
Ha úgy alakul, hogy két kipufogót rakok a motorra, akkor mindkét oldalra kelleni fog a kipufogóknak felfogatás. Ez az, amit a mostani munkafázisban érdemes megcsinálni - most még nem barmolom vele össze a friss festést.
Szokásomhoz híven ezt az átalakítást is visszacsinálhatóra tervezem. Nem hegesztek a vázhoz; a felfogató fül csavarokkal lesz rögzítve.
És most már jöjjenek a képek.