vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

Babetta-Mustang kávégép

Babetta-Mustang kávégép

Szeptemberi kapkodós (2017. szeptember 2.)

2017. október 12. - vermes tibi

Elvileg több szálon futnak az események motor témakörben, de egyik szál sem fut, inkább csak döcög. Másképpen szólva, semmivel nem haladok jól, de mivel több mindent csinálok egyszerre, mégis viszonylag sok mindenről tudok írni. Kezdjük ott, hogy...

Babetta. Alkatrésznek vettem olcsón egy Babettát, csak a hátsó kerekére volt szükségem, a többi elvileg alkatrészbánya. Lányaim (most öt évesek) mondhatni, lecsaptak rá, hogy ez akkor az ő motorjuk. Kell ugyanis nekik is egy motor, hiszen Apa motorjára (a Verhovettára) nem szabad felülniük, de ha nekik is van egy, azon annyit ülhetnek, amennyi jól esik. Ezt a Babettát megvásárlása után darabjaira szedtem, hogy férjek tőle (akkor még nem volt meg a műhelyem), most meg, látván a lányok, hogy nem a Verhovettát szerelem állandóan, nyaggatni kezdtek, hogy mikor szerelem már össze az ő motorjukat. Úgyhogy még a nyár elején elkezdtem összerakni. Azt terveztem, csak összedobom, hogy sztenderen megálljon és fel tudjanak rá üli a lányok - de szerelés közben rám tört a lelkiismeretesség, a jómunkásemberség, s végül normálisan, tisztességesen szereltem össze, ami a kezem ügyébe került. Most így néz ki.

dscn0938.JPG

Blokk nincs benne, jelen állapotában tényleg csak arra való, hogy ráüljön a gyere és brümmögjön. De már nem marad így sokáig, mert szerelés közben folyton az járt a fejemben, hogy ez szinte egy kész, működő motor, csak blokk kellene bele - s van is hozzá blokk, csak darabjaira van szedve. Sőt, van itt egy működőképes blokk is - a Verhovettáé...

Jó ideje azon gondolkodok ugyanis, hogy rendbe kellene tenni a Verhovetta blokkját. Mert szinte tökéletes - de csak szinte. Három apró hibája van, pontosabban kettő, s még egy dolgon lehetne változtatni. Az egyik hiba az indítópofa csúszása (erről írtam korábban az Indítópofázás című részben). Néha még mindig csúszik (ilyenkor a dekompresszorral játszva lehet beindítani), átlagos használat mellett ajánlatos havonta egyszer kitisztítani. Vagy venni kellene bele egy pár új indítópofát. A második hiba, hogy a főtengelynek van pár milliméter tengely irányú mozgása. Vagy a forgattyúsházban forgott meg a csapágy, vagy a főtengelyen. Alapjáraton balra igazodik a főtengely, gázadáskor pár millimétert jobbra mozdul s ott megállítja a zéger. Gázadáskor hallani s menet közben a lábunkkal érezni lehet egy kis koppanást. Nem nagy hiba, de ha elhanyagoljuk, komolyabb baj lehet belőle: a csapágy egyre jobban kimozoghat a helyéről. Szét kellene hát húzni a blokkot, s egy csepp csapágyragasztóval a helyére rögzíteni a dolgokat. A harmadik dolog, amin változtatni lehetne: a 207-es hengert 210-esre cserélni, hogy erősebb és gyorsabb legyen a motor. Elvileg a mostani blokkon is ki lehetne cserélni a hengert, de az előbbi két hiba miatt nem akarnám ezen a blokkon megejteni a cserét - egyrészt, mert a 210-es hengerfejen nincs dekompresszor, szóval csúszó kuplungnál nem tudnám beindítani, másrészt, mert a nem száz százalékos főtengelycsapágyazást sem akarnám extra terhelésnek kitenni.

A terv tehát az, hogy a meglévő alkatrészekből összerakok egy másik blokkot. Egy faszát. A mostani blokkba semmi különleges alkatrész nem szereltem be - 150 forintos csapágyak és egyszerű fekete szimeringek vannak benne.  Az új blokkba sem tervezek méregdrága japán csapágyakat beszerelni, de talán nem is a legolcsóbbat választom. Ami gondolkodóba ejtett, az a főtengely. Van nekem két rossz, az egyik csak simán csilingel, a másikban szét van esve az alsó csapágyazás - ezeket felújíttathatnám a tarcali kovácsmesterrel (a most használatosat is ő újította fel s tökéletesen muzsikál) - de egy bizonytalansági tényező megmaradna a felújítás után is: a szimeringeknél vagy ki van kopva a tengely, vagy nincs. Biztosan kopott valamennyire. hiszen ha az alsó tűgörgők ki vannak kopva, az sok ezer leszolgált kilométert jelent - nem lehet tudni, hogy egy új szimering esetén mennyire lenne tökéletes a tömítés. Szóval végül úgy döntöttem, hogy (istenuccse) új főtengelyt veszek. A Babettás fórumon nem hallottam hogy bárki panaszkodott volna a minőségére, s ez ad némi bizodalmat.

dscn0940.JPG

Tehát az új, precízen összerakott, 210-es hengeres menne a Verhovettába - a mostanit meg áttenném a lányok motorjába. A hengert leadtam fúrni s rendeltem egy csomó alkatrészt. Van négy-öt netes bolt, ahol lehet Babetta alkatrészeket venni, természetesen a legolcsóbbnál akartam vásárolni. Rendeltem két hátsó lengéscsillapítót is, méghozzá nem mezeit, hanem faszántos olajost. Drága, a Babetta kereskedelmi értékéhez képest eszméletlenül drága, de ha már lecserélem a mostanit (muszáj lecserélni), akkor, gondoltam, ennyi luxus belefér. Három-négy munkanap után hozniuk kellett volna a cuccot - ehhez képest egy hét múlva felhívtak, hogy főtengelyük nincsen, meg lengéscsillapítójuk sincs, úgyhogy mi legyen. Töröltettem hát a rendelést, mert a rendelt cuccok értékének 90%-át ez a két tétel tette volna ki.

Alkatrészek nélkül maradtam tehát, de nem kapkodtam s nem rendeltem meg rögtön ugyanazt a listát egy másik boltból, mert... mert itt jön a másik szál.

Néhány poszttal korábban már volt szó a tarcali kovácsmester hagyatékáról. Akkor elhoztam tőle egy csomó mindent, s megbeszéltük, hogy majd üres (értsd: feleségtől és gyerekektől mentes) autóval elmegyek és elhozhatok mindent, mit csak megkívánok, elsősorban (de nem kizárólag) "motor" témakörben. Augusztus utolsó napjára esett ez a tarcali út; a Suzukit gyakorlatilag plafonig pakoltam alkatrészekkel. Főleg Schwalbe meg Star alkatrészek. Sőt, ami nem fért fel (egy második schwalbe váz meg komplett első villával, sárvédőkkel egy szürke Danuvia váz), elvileg pár nap múlva utánam hozza a tarcali kovácsmester utánfutón. Pár kép a cuccokról:

dscn0942.JPG

dscn0953.JPG

dscn0954.JPG

dscn0955.JPG

dscn0969.JPG

Babetta alkatrészek is vannak a halomban, de főleg apróságok, jó állapotú lengéscsillapító nincsen, szóval azt mégiscsak rendelni kell. Viszont van néhány említésre méltó dolog. Pl. a légyszűrő nyílással ellátott Simson dobozfedél, vagy az új, még soha be nem szerelt Opel Astra lengéscsillapító (kettő darab, eladó!).

dscn0959.JPG

dscn0960.JPG

Van egy kompletnek tűnő elsővilla, Simson sr-nek gondoltam, de nem az, valami tárcsafékes kiskerekű motoré lehet, s van egy régi, öntöttvas henger, ötven köbcentis, fogalmam sincs, milyen motorra való - Bervára, Tündére, Pannira gyanakodtam, de azok mind alumíniumosak.

dscn0958.JPG

dscn0949.JPG

dscn0951.JPG

dscn0952.JPG

Szóval jó nagy adag alkatrésszel el vagyok látva, sok mindenből több is van, mint kellene, így a fölös számúnak ítélt dolgokat meghirdetem és eladom. Vagy esetleg becserélem olyanra, ami nekem nincs. Nincs például Simson blokkom, csak váltó-fogaskerekek meg kuplungalkatrészek vagy két blokknyi. De egyelőre még az is nagy munkának látszik, hogy átnézzem és rendszerezzem, hogy mi van. A Simson alkatrészeket sem biztos, hogy mind felismerem, s ezekkel ömlesztve van egy csomó Danuvia blokk-alkatrész (talán ebből van a legtöbb), keverve némi Pannónia-cuccal.

Összegezve: rendeltem néhány alkatrészt, de nem kaptam - helyette szereztem egy csomó más alkatrész, amikből/amikkel majd lesz valami.

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesbabetta.blog.hu/api/trackback/id/tr1112956929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása